torsdag den 14. februar 2013

Katteupdate med billeder

For nogle dage siden lovede jeg jer nogle nye billeder af kattene, og det må jeg jo hellere holde :) Det er nogle billeder, jeg har taget af dem inden for den sidste uge. Efter billederne vil jeg give en opdatering af, hvordan det går med kattene :) Billederne bærer vist lidt præg af, hvor kedeligt kattene synes, indelivet er ;) Vi holder dem jo inde, så længe de er i behandling.


High fiiive!



Tror du ikke, vi bliver lukket ud i dag, Ozzy?

Nej, Phoebe. Heller ikke i dag. Phoebe: ... :(

Putte nyder solen i vinduet i går. Og ja, det er mine knæ i baggrunden. Jeg udnytter fuldt ud, at solen skinner, så den får lov til at banke ind ad vinduerne. Så vi kan få varmet huset godt op. Det betyder dog også, at her var 28 grader i stuen i går, hvilket ikke ligefrem lagde op til lange bukser ;)



Vi har jo været i gang med en omgang behandling for giardia, hvilket indebar piller (bare en ormekur heldigvis, dog lidt længere) til kattene og en hård rengøringsrutine herhjemme for os. I dag er det sidste dag, de skal have piller, og jeg har netop givet dem de sidste. Rengøringen fortsætter vi lidt endnu, tror jeg. Bare for at være helt sikre på, at her er 100% rent, så de ikke bliver smittet igen, hvis det skulle ske at have været giardia igen. Vi havde jo en omgang i december, så vi tog ingen chancer, da Phoebe rendte i bakken konstant sidste torsdag, og startede dem op på pillerne med det samme og zoolac (mælkesyrebakterier, der hjælper i tarmene) til Phoebe, hvilket hurtigt hjalp.

Ozzy har haft lidt træls mave, dog uden at rende i bakken konstant, for et par dage siden, men det var bare et udsving af hans utrolig sarte mave, for vi har ikke set problemer med ham siden, så det har sikkert været lidt for meget slik ;)

Putte har gået og nyst et stykke tid. Kattene har sandsynligvis alle noget kronisk tilbagevendende, der af og til giver dem nysen eller kløende øjne, så vi kender efterhånden turen. Der er ikke så meget at gøre ved det, men forløbet er oftest mildt, da de er vaccinerede og har været det, fra de var helt små. Desværre muterer den slags virus nemt, så man er ikke dækket 100% ind, selvom kattene er vaccinerede.
Men vi syntes, han så ud til at være stoppet i næsen og trak vejret med åben mund, og han har også mistet stemmen, så i går ringede jeg til dyrlægen og bestilte en tid til at få kigget på ham. I løbet af dagen i går virkede han dog normal igen. Han trak ikke længere vejret primært med åben mund, og han virker i det hele taget ikke så meget anderledes, end han plejer. Han spiser godt, uden det ser ud til at genere ham i halsen (man tænker jo, at han er irriteret i halsen, når han har mistet stemmen). Jeg har kigget ham i munden, når han får piller, og der er ingen tegn på sår på tungen, hvilket også kan være en symptom. Så så langt, så godt.

Derfor ringede jeg og afbestilte vores dyrlægetid i dag. For når han virker ok frisk, spiser godt og drikker, leger lidt og ellers ikke har andre symptomer end den manglende stemme, vil vi helst ikke udsætte ham for unødig stress. Især eftersom stress kan forværre den slags sygdom. Så vi venter og ser tiden an. Hvis der sker en forværring, eller han ikke får stemmen igen snart, tager vi ham afsted. Der er det med virusinfektioner, at ligesom hos mennesker så kan man ikke behandle dem. De skal gå væk af sig selv. Man skal bare holde øje med, at der ikke kommer nogen tilstødende komplikationer som halsbetændelse (med bakterier - det kan jo også være pga. virus) eller lungebetændelse og den slags, for det kræver medicinsk behandling. Så vi venter lige og ser nogle dage, om han ikke får stemmen igen.

Lige nu har han lige været ude og spise sin 3. eller 4. portion morgenmad, tror jeg, efter jeg stod op, og ligger og slænger sig i en solstråle. I hvert fald lige indtil Phoebe kom og ville wrestle lidt. Det er da også svært at få ro ;)


Jeg er træt i dag. Meget træt. Den her uge er utrolig hård, synes jeg, med alt det, vi skal have gjort herhjemme. Og så får vi jo fødselsdagsgæster på lørdag, hvilket også skal forberedes samtidig. Jeg må indrømme, at jeg er noget hudløs sådan følelsesmæssigt for tiden, så jeg bliver påvirket af alt omkring mig. I går ramlede det hele sammen for mig, fordi jeg pludseligt skulle have passet et dyrlægebesøg ind i planen i dag. Det var ligesom den sidste dråbe. Det var også oven på en ekstra hård dag rengøringsmæssigt, fordi vi i går også skulle støvsuge, hvilket jeg gjorde i går eftermiddag. Så det mentale overskud var bare ikke-eksisterende. Derfor var det bare uoverskueligt at skulle afsted i dag til dyrlægen. Det kræver mange kræfter for mig at skulle være ude mellem andre mennesker, især når jeg ikke har det godt psykisk. Så det var ikke rart at skulle se frem til. Heldigvis endte jeg så med ikke at skulle afsted i dag, fordi Putte har det bedre umiddelbart, hvilket er rart, når jeg er så træt. Vi håber bare på, at Putte snart er helt ovenpå igen.

For at vi kunne nå det hele, tog vi  ud og handlede i går aftes. For vi regnede med, at i dag ville blive nok fyldt, når jeg skulle afsted til dyrlægen. Vi har skudt indkøbsturen nogle dage for at slippe for at handle mere end én gang i denne uge. Kl. halv ti i går aftes var vi så klar til endelig at sætte os ned og slappe af. Det blev til en zombieagtig sidden i sofaen og glo ligegyldig tv, før vi fandt vores seng. Christian sov nærmest, da hans hoved ramte puden, mens jeg ikke rigtigt kunne finde ro i hovedet til at falde i søvn. Tror, den var halv to, før jeg sov.
I nat har jeg så haft et slemt mareridt, hvilket gør, at jeg er ekstra træt i dag. Men jeg har ofte mareridt, når jeg ikke har det godt psykisk. Så det må jeg vist bare vænne mig til, til jeg har det lidt bedre igen.


Men nu er vi i det mindste færdige med pillekuren til kattene. Vi fortsætter som sagt rengøringen lidt endnu, men det er dejligt at have overstået pillerne, også for kattenes skyld. Og vi kan efterhånden se en ende på det her. Derudover har vi jo raske katte, hvilket er dejligt. De opfører sig normalt alle sammen, leger og er glade, og det kan man jo kun være glad for. De har heldigvis ikke haft mange gener af det her forløb. Det mest trælse for dem er nok, at de ikke må komme ud. Men det kan de forhåbentlig snart :)

I dag vil jeg slappe lidt af. Det kan jeg heldigvis gøre, når jeg ikke skal afsted til dyrlægen. Jeg har gjort det meste af rengøringen allerede. Mangler bare kattebakkerne, men det kan være, at Christian får lov at tage dem, når han kommer hjem. Det har han gjort de sidste dage, hvilket er en stor lettelse for mig. Hvis jeg skal have kræfter til at lave aftensmaden også, må jeg passe på ikke at bruge alle mine "skeer", inden jeg kommer så langt hen på dagen.

I går fik jeg bagt de sidste surdejsflutes til fryseren. De skal være tilbehør til aftensmaden på lørdag.
I morgen skal jeg i gang med at forberede det, der skal serveres til kaffen på lørdag. Indtil videre er planen, at vi serverer flødebollelagkage med jordbærskum, mazarintærte med blød nougat og mine gode, hjemmebagte lynboller. De er geniale at servere til en fødselsdag, fordi de er så hurtige at lave. Jeg regner med at lave kagerne i morgen, og så bager jeg bollerne, så de er lune, når gæsterne kommer. Jeg vender tilbage med opskrift og billeder af lagkagen og tærten i et senere indlæg :)

2 kommentarer:

  1. Det lyder godt med lækkerierne til fødselsdagen. Jeg har også engang lavet en flødebollelagkage, hvordan laver du din? Jeg brugte chokoladebunde, flødebolleskum, dækket med kakaoglasur og pyntet med kokos (så vidt jeg husker, det er et par år siden). Jordbærskum lyder også godt. :-) "Mit" jordbærskum består af pisket flødeskum vendt med letblendede jordbær, men du mener vel rigtigt flødebolleskum bare med jordbær?

    Det er godt kattene har det bedre. Vores katte er mest indekatte, men de kommer da ud engang imellem. De er altid helt vilde efter at blive lukket ud, men vil i disse tider meget hurtigt ind igen. Det er jo koldt for de små poter. :-) Jeg påtænker at lukke dem ud i dag, så de kan brænde lidt energi af. Det ville også være rart hvis de tog sig tid til at hvæsse deres kløer lidt, da de har tendens til at hænge sengetøjet.

    Jeg havde ellers tilmeldt mig at få en mail når du opdaterede, men der er ikke kommet noget, heller ikke i min spam-mappe. Lidt underligt, synes jeg.

    Jeg ved ikke så meget om at have en kronisk sygdom, men jeg har en veninde som har ... fybromyalgi ... eller hvad det nu hedder. Jeg kan godt forestille mig at det er træls ikke bare at kunne det man har lyst til, men du lyder til at kende dig selv godt nok til at vide hvad du kan og ikke kan magte, og så håber jeg det går. :-) Jeg håber du får en god fødselsdag på lørdag. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores katte elsker også at være udenfor. Lige nu er de jo så holdt inde pga. sygdom, men de kan forhåbentlig snart komme igen. Det holdt dog ikke længe med helbredet, for Putte hoppede ned og slog sit ene forben i går, så vi har lige været afsted med ham til dyrlægen. Det skriver jeg om lidt senere, hvis jeg har overskud til det.

      Lagkagen kommer der som sagt en opskrift i løbet af de næste dage. Måske søndag. Der står lidt mere om, hvordan jeg laver den, og der skulle også gerne være lidt billeder med :) Jeg har ikke lige overskud til at sidde og skrive så meget om det nu, for jeg har næsten ikke sovet i nat, fordi jeg skulle op og til dyrlægen her nu, og jeg har så meget, jeg skal nå. Så du må kigge med, når det indlæg kommer :)

      Mht. mailtilmeldingen kommer der en mail til de tilmeldte oftest over middag hver dag, oftest dagen efter indlæggen er skrevet, da jeg sjældent blogger før middag. Men det er da sket :) Jeg har netop selv modtaget en mail med indlægget fra i går for en times tid siden.

      Ja jeg kender mig selv ret godt, og ved, hvad jeg kan holde til, men ofte lytter jeg ikke til det, fordi der er så meget, jeg gerne vil, hvilket straffer en selv i sidste ende. Desværre. Men det er svært at acceptere ikke at kunne alt det, man gerne vil.
      Tak skal du have :) Det skal helt sikkert blive en god dag.

      Slet