lørdag den 19. januar 2013

Møllehjul (brydebrød) med havregryn

Jeg havde en rigtig dejlig fødselsdag i onsdags, selvom jeg måtte ligge med halsbetændelse, og vi fik lækker mad. En perfekt stegt okseculotte med hjemmelavet salatbar, som Christian stod for, favoritsovs og pommes frites, som vi hentede fra vores lokale favoritgrill. Superlækkert. Og så var der rester (der dog blev med ovnkartofler) dagen efter.

Men oven på sådan et par måltider, trængte vi til noget, der var lidt lettere i maven, så jeg bestemte, at vi i går, fredag, skulle have en god hjemmelavet salat med div. gode, mættende grøntsager, kogte æg og stegt kylling, for det er så lækkert. Der var også en rest culotte, som blev skåret ud og serveret sammen med. Som dyppelse til salat (og det hjemmebagte brød, jeg kommer til om lidt) lavede jeg en fetadip/creme, da vi havde meget tilbage af den gode blok feta, jeg tog hul på i torsdags. Det var perfekt til brød og salat. Rigtig cremet og smagfuldt. Jeg smider opskriften på den længere nede :)

Hjemmebagt madbrød passer rigtig godt til sådan en god salat, så jeg havde en ide om, at jeg gerne ville prøve at bage et møllehjul, der er madbrød, som er sat sammen af boller, der vokser sammen under hævning og bagning. Men jeg havde ikke rigtigt nogen opskrift, og jeg ville gerne have, at der var lidt fibre i også og ikke for lys en smag. Så jeg måtte i gang med at sætte en opskrift sammen. Jeg har fået megen forståelse for brød (sammensætning af ingredienser, hævetid og sådan) af at bruge Meyers Bageri-bogen, så jeg turde godt kaste mig ud i at komponere et opskrift selv. Og resultatet blev en kæmpe succes, så det er helt sikkert et brød, der bliver bagt igen!

Jeg tilsatte en del havregryn for at få lidt grovhed og flere fibre i bollerne, og smagen blev bare præcis, som jeg gerne ville have den. Jeg valgte at drysse brødene med en del forskelligt ovenpå for at få et indtryk af smagene af drysset, og så der var lidt forskel i smagen på bollerne, hvilket var et godt valg. Måske putter jeg dog lidt mindre chili på næste gang. Jeg brugte mozzarella på et par af bollerne, men en mere smagfuld ost passer måske bedre? Det skal i hvert fald afprøves :) Sådan kom brødet til at se ud:





Møllehjul (brydebrød) med havregryn (1 stk. a 7 boller)

10 g gær
3 dl lunkent vand
8 g havsalt
2 spsk olie
3 dl havregryn
1 dl durummel
ca. 220 g hvedemel

1 sammenpisket æg til pensling
Krydderier og/eller frø til pynt (jeg brugte rosmarin, havsalt, oregano, chiliflager, revet ost, sesam og birkes på mine)

Rør gæren ud i lunkent vand og rør salt og olie i. Rør havregrynene og durummelet i. Rør til sidst hvedemelet i lidt ad gangen. Dejen må ikke blive for mættet af mel, og det gør ikke noget, at den klistrer til fingrene. Den skal bare være til at arbejde med. Jeg brugte 220 g hvedemel til mine boller.

Ælt dejen rigtig godt sammen, til den føles glat og tyggegummiagtig. Min fik et godt stykke til på køkkenmaskinen, så man skal ælte den noget tid, hvis det gøres i hånden. En god, lang æltning er vigtig.

Sæt dejen til forhævning tildækket et lunt sted, til den er vokset til dobbelt størrelse. Min hævede i 2 timer.

Slå luften ud af dejen og rul den til en pølse. Del pølsen i 7 lige store stykker og tril hver til en bolle. Sæt først en bolle midt på en bageplade med bagepapir, og fordel derefter resten af bollerne med samme afstand rundt om denne. Der var 1 cm mellem mine boller, men jeg rettede det til efterfølgende, da jeg følte, at de groede sammen for hurtigt. Dog syntes jeg, at de som slutresultat godt kunne have været groet mere sammen, uden det havde gjort noget, så jeg vil anbefale, at man sætter dem med ca. 1 cms mellemrum. Det vil jeg i hvert fald gøre næste gang.

Lad bollerne hæve tildækket i 1½-2 timer, til de er dobbelt så store og groet sammen med hinanden.

Pensl brødene med sammenpisket æg og drys med selvvalgt pynt (pynten her har en funktion, for det giver rigtig god ekstra smag til maden, så vælg endelig noget smagfuldt, som du godt kan lide).

Bag brødene midt i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter. Afkøl brødene på en rist.

Bollerne formes og sættes til efterhævning.

Efter efterhævningen.

Bollerne pensles og drysses med forskellige krydderier mv.

Det færdige brød. I fokus er en med rosmarin og havsalt.

Brødet set oppefra. Næste gang sætter jeg bollerne tættere,
så de kan gro mere sammen.



Som jeg skrev tidligere, lavede jeg en fetadip/creme som tilbehør til brød og salat, og den var superlækker, så den får I også lidt opskriften på. Jeg brugte sådan en blok Puck feta, der kan købes rigtig mange steder. Den her har vi vist købt i Rema1000, men jeg har også set dem i Superbest. Jeg brugte ca. halvdelen af fetablokken, som blev most sammen med creme fraice 9%. Jeg valgte så fedtfattig en creme fraice, fordi fetaen her meget fed i konsistensen. Laver man fetacremen med en mindre fed feta, vil jeg anbefale, at man bruger en creme fraice med større fedtindhold (f.eks. 18%) for at få en mere cremet konsistens.


Fetadip/creme (en lille portion)

Ca. ½ blok Puck-feta (eller en bøtte almindelig feta)
Creme fraice (se ovenfor omkring valget af creme fraice)
1 stort fed hvidløg eller to mindre

Mos fetaen med en gaffel eller kør den på en foodprocessor eller stavblender sammen med et par spsk creme fraice. Smag til med mere af creme fraicen.

Pres hvidløget ned i fetablandingen og rør det godt ind. Smag til. Måske skal der mere creme fraice eller hvidløg i. Huske, at jo længere den færdige dip/creme står, før den skal spises, jo mere gennemtrængende/stærk bliver smagen af hvidløget. Så pas på med at putte for meget i ;)

Done! Så nemt er det. Og det er lækker dip til salat, brød eller grøntsagsstave f.eks.

Den færdige dip i den fine Le Creuset-ramakin,
jeg fik af Christians forældre i fødselsdagsgave.


Vores salat i går bestod af iceberg, rød peber, gulerødder, agurk og rå broccoli i buketter. Tilbehøret var babymajs, resten af fetaen, som ikke var brugt til dippen, kogte æg, fetadippen/cremen, croutoner, rest af culotte, stegt bbq-krydret kylling (som jeg havde stegt tidligere på dagen) og naturligvis møllehjulet. Det smagte virkelig godt, så det er absolut ikke sidste gang, vi får sådan en salat.


Min tallerken :)

Jeg havde som sagt en god fødselsdag i onsdags, og jeg vender tilbage i et senere indlæg for at fortælle lidt om den og de dejlige gaver, jeg fik af både Christian og hans forældre, som også var forbi på dagen.

Nu vil jeg slutte, for vi skal lige have handlet lidt ind, før vi skal slappe af i eftermiddag. Jeg lavede en masse herhjemme i går, så der ikke er så meget, vi skal se til her i weekenden. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar