onsdag den 23. januar 2013

Fastelavnsboller med flødecreme og syltetøj

Som jeg skrev i går, havde vi en ret afslappet weekend, hvilket også betød lidt mere mentalt overskud til mig. Derfor fik jeg lyst til at invitere Christians forældre op til en fastelavnsbolle og lidt hygge søndag eftermiddag. De havde heldigvis ikke nogen planer, så de ville gerne komme. Det er jo dejligt, når man inviterer med så kort varsel. :)

Jeg havde lyst til at bage nogle fastelavnsboller, selvom der endnu er et stykke tid til fastelavn. Men de smager jo så godt, at det er synd, man kun "må" spise dem så få dage på året. Jeg valgte at bage nogle fastelavnsboller af vandbakkelse, der blev skåret over og fyldt med flødecreme og en god klat syltetøj/marmelade. De blev pyntet med chokoladeglasur. De er lidt hen ad bagerens, tror jeg. Bare ikke lavet af wienerbrødsdej, men det synes jeg ikke, gør noget.

Det er noget tid siden, jeg har lavet denne udgave, så jeg kunne ikke helt huske, hvor mange jeg plejer at få ud af en portion, så de blev rigeligt store, da jeg kun lavede 3 og så en lille en ved siden af til mig selv, som jeg spiste med hvid glasur (a la min farmor - det fik vi rigtig tit, når der var familiekomsammen hos hende), da jeg ikke selv tåler flødecremen ret godt. Jeg vil nok anbefale, at man laver ca. 5 ud af nedenstående portion af vandbakkelsesdej. Så bliver alligevel nogle gode, store basser ;) Opskriften på vandbakkelsen og grundcremen til flødecremen er fra Frk. Jensens kogebog.




Fastelavnsboller med flødecreme og syltetøj (ca. 5 store)

1 portion vandbakkelsesboller
1 portion flødecreme
Syltetøj/marmelade efter eget valg (jeg brugte hindbærmarmelade denne gang, men plejer at bruge jordbærmarmelade)
Glasur lavet af flormelis, kakao (bagekakao) og lidt vand


Start med at lave cremen, der skal bruges til flødecremen (se opskriften nedenfor), og stil den til afkøling. Mens den afkøler, laves vandbakkelsesbollerne:

Vandbakkelsesbollerne:
2 dl vand
100 g margarine (eller smør)
100 g hvedemel
Ca. 4 æg (jeg bruger str. m/l)

Vej melet af og stil det til side.

Put vand og margarine i en gryde og bring det i kog. Når margarinen er smeltet, tilsættes melet på én gang, og der skal røres rigtig kraftigt, mens dejen bages sammen i gryden.

Tag gryden af varmen og lad vandbakkelsesdejen stå og køle af, til du ikke brænder dig på at røre ved den. Du kan evt. sætte gryden ned i noget iskoldt vand, hvis det skal gå lidt hurtigt. Der må bare ikke komme vand ned til dejen. Rør af og til i den, hvis du vælger at gøre dette.

Pisk æggene sammen. Når dejen er kølet lidt af og til at håndtere, rører du æggene i lidt adgangen. Brug en håndmikser eller lignende. Dejen må ikke blive for tynd. Jeg synes, det plejer at passe med 4 æg i str. m/l.

Hæld dejen i en sprøjtepose med en stor rund tyl, eller put den i en frysepose, du klipper et hjørne af, som du kan sprøjte ud gennem. Sprøjt dejen ud i et spiralmønster på bagepapir. Pas på, at kagerne ikke kommer til at stå for tæt, da de flyder en del ud. Sprøjt en ekstra "etage" oven på det første spiralmønster (for at der er dej nok skal du ikke lave bollerne for store. De bliver noget større, efter de bliver bagt, fordi de flyder lidt ud, så det skal du ikke bekymre dig så meget om :)).

Bag bollerne ca. 35 minutter ved 200 grader midt i ovnen. Du må IKKE åbne ind til kagerne de første 25 minutter - så falder de sammen! Jeg plejer ikke at åbne ovnlågen, før de er færdige.

Lad bollerne afkøle på en rist, før du skærer dem igennem og fylder dem med flødecreme og syltetøj.


Flødecremen:
2 æg
2 spsk sukker
Ca. 2 tsk vanillesukker (jeg putter altid lidt ekstra i, for jeg elsker smagen af vanille)
3 tsk maizenamel
2½ dl mælk

1/4 l piskefløde (jeg bruger lidt mindre)

Rør æg sammen med sukker og vanillesukker i en gryde. Rør maizenamelet i, og rør, til det er så klumpfrit som muligt. Rør mælken i.

Sæt gryden på blusset og rør godt, mens væsken kommer i kog. Når den koger, skal den koge nogle minutter, så den er godt kogt igennem (så den bliver tyk nok og fordi man bruger rå æg). Sådan en 3-5 minutter vil jeg tro, er nok. Der skal bare bruges godt med armkræfter, så cremen ikke brænder på.

Stil cremen til afkøling, og rør i den jævnligt under afkølingen. Når den er kølet lidt af, kan du stille den i køleskabet, til den er godt kold.

Pisk fløden til flødeskum, der gerne må være godt stiv i det uden at være på grænsen til at være pisket til smør ;) Vend den i den nu helt kolde creme lidt ad gangen. Du skal IKKE bruge hele den piskede mængde flødeskum! Du kan stoppe med at vende flødeskummen ind i cremen, når du synes, den smager, som den skal. Jeg plejer at stoppe, før cremen helt mister smagen ;) Hvis man vender for meget flødeskum i, smager cremen ikke af ret meget. Den overskydende flødeskum kan du evt. bruge til en kop varm kakao, hvis du synes :)


Fastelavnsbollerne:
Skær de helt afkølede boller igennem (de vil falde lidt sammen under afkølingen, men det gør ikke så meget) og fyld dem med flødecremen. Du kan selv vurdere, hvor meget du synes, der skal i dem. Det er jo smag og behag. Jeg bruger sjældent hele portionen af flødecremen. Slut af med en klat syltetøj midt på cremen.

Læg låget tilbage på bollen og pynt låget med chokoladeglasuren.

Fastelavnsbollerne er bedst, når de lige er blevet lavet, men færdige fastelavnsboller kan opbevares i køleskabet en dags tid, vil jeg tro. Måske to dage. Men vandbakkelsen vil ikke bevare sin sprøde konsistens, hvis den skal stå længe lagt sammen med cremen.

Dejen sprøjtes ud i et spiralmønster. Der sprøjtes endnu et lag ovenpå.
Bare rolig, de bliver pænere, når de er bagt ;)

Vandbakkelsesbollerne står til afkøling efter bagningen.

Bollerne skøres over og fyldes med flødecremen og syltetøj.

Fastelavnsbollerne pyntes med chokoladeglasur.


Christian og hans forældre kunne rigtig godt lide fastelavnsbollerne, så det var dejligt :) Vi endte med at sidde og tage et par spil Tric-trac, hvilket var rigtig hyggeligt. Jeg kan rigtig godt lide at sidde og spille spil. Det har vi gjort rigtig meget i min familie.
Der var vist ikke nogen, der havde den store appetit efterfølgende, ikke os herhjemme i hvert fald, så vi var glade for, at der var nem mad. Jeg spiste en portion lasagne fra fryseren med salat, og jeg lavede en portion biksemad med spejlæg til Christian af den steg, vi fik aftenen før. Så det var jo relativt nemt at gå til.


I dag er jeg i gang med at bare endnu en omgang flutes med min surdej. Jeg også også frosset lidt af surdejen ned i håb om en hurtig opstart, hvis den her skulle risikere at dø. Det sker jo bare af og til. Det varer ikke så længe, inden jeg skal have dem i ovnen. Det er dejligt med lidt ekstra hjemmebagt brød til fryseren. De forsvinder jo nemt, hvis vi lige skal have en omgang ratatouille som den anden dag eller andet, vi plejer at få brød til. Og så smager det bare supergodt, sådan noget surdejsflute.

Jeg er spændt på også at bage andet brød med surdejen, for jeg tror, den også passer godt til det. Min sidste surdej var, som jeg tidligere har nævnt, utrolig kraftig i duft, og gav en meget kraftig smag. Men denne surdej er anderledes, synes jeg. Meget mere mild i det. Så jeg vil også prøve at bage et brød med den på et tidspunkt. Nu står den opfrisket og venter på at gære igen.

Ellers sidder jeg og venter på, at vaskemaskinen bliver færdig. Og prøver at tage mig sammen til at gå ud og rydde køkkenet. Jeg er nødt til at hvile mig lidt mellem det, jeg er i gang med, så oprydningen efter bagningen måtte jeg lige vente med. Men jeg skal snart i gang, for vi skal spise tidligt i dag, da Christian skal i fotoklubben i aften. I aften skal vi have grillstegte kyllingebryster med kartoffelfad (med hvidløg, squash, champignons og feta) og en rest bearnaise fra i går. Nu må jeg vist hellere komme i omdrejninger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar