fredag den 7. september 2012

Falafel i hjemmebagte pitabrød

Da vi var hos den lokale, asiatiske købmand for nylig, faldt jeg over noget stødt koriander og fik lyst til at lave falafler til Christian, der aldrig har smagt sådan nogle før. Vi fik købt kikærter, og så har de ellers stået og grinet af os ude i spisekammeret noget tid, før jeg fik samlet mig om at sætte det på madplanen. Men i dag skulle det være, så jeg har lavet en god portion i eftermiddag.

Det er jo en skøn spise. Sprøde udenpå og bløde indeni, og med en god, krydret smag. Rigtig lækre i hjemmebagte pitabrød. Christian sagde også, efter han kom hjem, at han syntes, der lugtede helt af kebabhus, da han trådte ind ad døren, og det er jo ikke helt ved siden af ;)



Jeg snuppede selv pita med sesamstegt kylling (der jo er så simpelt som det kan blive - strimler af kyllingebryst, krydret med salt og stegt de sidste minutter med sesamfrø), da jeg ikke vil irritere min mave for meget. Den er ikke voldsomt glad for for meget krydderi, hvilket er rigtig ærgerligt, når jeg elsker mad, der smager af noget. Men sneg mig da lige til at smage lidt falafel alligevel, kan jo ikke lade helt være :)



Falafler (ca. 13 store)

300 g tørrede kikærter
1 løg
5 fed hvidløg
1 stor potte persille eller to almindelige
2 tsk salt
3 tsk stødt koriander
3 tsk stødt spidskommen
Evt. lidt vand
Rigelig olie til stegning (jeg brugte rapsolie)

Hjemmebagte pitabrød:
Opskriften pitaerne finder du her

Læg kikærterne i blød natten over i koldt vand (rigeligt vand, da kikærterne svulmer op til dobbelt størrelse), mindst 8 timer.

Skyl kikærterne og sorter misfarvede fra og hvis der er nogle, der ikke har suget vand. Kør dem til en helt fin raspagtig dej på en foodprocessor, en kødhakker eller hvad du nu lige har, der kan bruges. Jeg har aldrig selv haft succes med en blender, og bruger bare min Bamix stavblender og tilhørende minihakker til det. Jeg kørte først ærterne i minihakkeren og brugte så stavblenderen i kruset til at purere ærterne helt.

Riv løget fint eller kør det på minihakkeren. Pres hvidløgene og rør begge dele i ærtemosen. Tilsæt evt. hvidløg lidt ad gangen og smag til. Måske vil du have mere eller mindre hvidløg i farsen.
Skyl og hak persillen og rør den i farsen.

Rør salt, koriander og spidskommen i. Smag igen til, så du selv synes, det passer. Du kan evt. tilsætte lidt stødt chilipulver, hvis du gerne vil have dine falafler lidt stærkere.

Prøv, om du kan samle dejen til små, runde frikadeller. Hvis det har en tendens til at falde lidt fra hinanden, kan du tilsætte lidt vand. Jeg puttede ca. 4 tsk vand i min fars.

Varm olie op i en pande, wok eller stegegryde med slip-letbelægning. Der skal være nok olie til, at det dækker bunden. Form kugler af farsen i den størrelse, du nu har lyst til at have falaflerne i. Jeg lavede mine halvstore. Jeg synes, det var nemmest at klemme farsen sammen til en kugle med hånden og så bagefter give den den runde form med en teske.
Steg falaflerne i olien ved middel varme. Vend dem ofte, så de ikke bliver for mørke. Steg ikke flere ad gangen, end du kan nå at holde øje med, for det kan gå stærk.

Læg dem på fedtsugende papir, når du tager dem af varmen. Spis dem i de hjemmebagte pitabrød med salat og evt. tomat og agurk eller hvad du nu har lyst til, og hvidløgsdressing.

De færdigstegte falafler.

Klar til at spise :)


Jeg vidste ikke lige, om jeg orkede at lave falaflerne i dag, men lagde alligevel ærterne i blød i går aftes. Jeg fik mig svunget op til at få dem lavet i eftermiddag alligevel, men crashede ret meget, efter jeg havde stegt dem, så Christian endte med at tage opvasken, da han kom hjem. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skulle gøre uden ham. Han er en ren life saver.

I aften står den på total afslapning. Hvis Christian da kan få lov. Han har været nødt til at arbejde, inden vi spiste, fordi der opstod en (teknisk) krise på hans arbejde. Så han sidder og overvåger processen nu. Vi krydser fingre for, at det kommer til gå, så han undgår at skulle køre på arbejde i weekenden. Det ville være træls.

Han har været noget træt de sidste dage, fordi Ozzy er begyndt at kalde halv seks hver morgen, for han kan ikke lige vente den sidste time på at få morgenmad. Det er temmelig træls og påvirker nattesøvnen ret meget. I morges stod jeg op og fodrede ham, så Christian kunne sove igennem, men det tog en time for mig at falde i søvn bagefter. Ozzy må godt få af-lært den dårlige vane. Det smadrer søvnen totalt, når man bliver vækket og skal op midt om natten. Det hjælper absolut heller ikke, at han har det mest skingre tøsestemme, den er umulig at sove fra ;) 

Hvordan kan sådan en lille sød dreng da være så "uartig"? ;)


Vi har heller ikke planlagt noget i weekenden, for jeg trænger til at få helt ro på igen. Det bliver stressende nok at skulle til Hvidovre to dage i næste uge og have den ubehagelige 24-timers syremåling lavet, så jeg trænger til noget ro. Vi har kun planlagt, at vi skal spise lækker mad. Jeg har taget en culottesteg op af fryseren, som vi skal smovse de næste tre dage med hjemmelavet salatbar og sprøde ovnkartofler og favoritsovs. Lige vores store nummer, så det glæder vi os til :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar