fredag den 3. august 2012

Nem og hurtig jordbærmarmelade

Nu er det jo ved at være slut med højsæsonen for jordbær efterhånden, så jeg var lige hurtig at gribe en bakke i Netto, da vi var ude og handle i den her uge, da de var sat ned til 10 kr. Jeg har nemlig haft en plan om at ville koge lidt jordbærmarmelade her i sommer, men har ikke fået det gjort. Jordbærene er blevet spist eller røget i milkshakes eller jordbærtærte.

Mit overskud har ikke været frygteligt stort denne sommer, så da jeg opdagede, at man kunne få noget, der hedder syltesukker, så man slipper for selv at skulle købe andet til kogningen end det, blev den hurtigt smidt i indkøbskurven. Det passer lige til, hvad jeg orker, og giver lynhurtigt en lækker marmelade :) Man skal bruge lige så meget syltesukker, som der er bær (efter renset vægt!), og så bare koge det sammen i kort tid og vupti!, så har man hjemmelavet marmelade. Nemmere kan det altså ikke være. Man kan justere på mængden af syltesukkeret, hvis man ikke vil have den meget sød. Jeg synes personligt, at den er lidt for sød med lige dele bær og sukker, så næste gang skal der skæres ned på syltesukkeret.



Jordbærmarmelade

Friske jordbær (frosne kan også sagtens bruges)
Syltesukker (samme mængde som jordbærene efter rensning - brug mindre mængde for en mindre sød marmelade)
Atamon
Rengjorte, skoldede glas

Hak jordbærene i mindre stykker. Kør dem med stavblenderen eller en almindelig blender, hvis du ikke er vild med jordbærstykker i din marmelade. Jeg kan godt lide stykker af jordbær, så mine blev bare skåret i små stykker.

Vej, hvor meget jordbærene vejer, efter de er rensede og hakkede eller blendede. Jeg vejede det bare af i gryden, jeg kogte bærene i, hvilket også er smartest, hvis du har puréret dine bær. Tilsæt en tilsvarende mængde syltesukker (eller lidt mindre for en mindre sød marmelade) og lad det koge op under konstant omrøring.

Hvis du har stykker af bær i, skal du koge det i ca. 10 minutter. Rør i det jævnligt, så det ikke brænder på. Skru ned for varmen, så det kun står og småkoger. Er det helt puréret, kan du nøjes med at koge det i 5 minutters tid.

Skyl glassene med varmt vand, så de er godt varme. Skold dem derefter i kogende vand. Lad lidt kogende vand stå i glasset, til det er kølet lidt af (under 100 grader). Tilsæt en tsk. atamon eller to. Luk låget og ryst glasset, så det bliver skyllet godt over det hele med det. Hæld det ud. Fyld marmeladen på glassene, mens de stadig er varme (for at undgå at de springer pga. chokket over den varme marmelade). Opbevar marmeladen på køl.

Lidt sundere marmelade laver du ved at bruge halv mængde af sukker i forhold til bær. Jeg vil overveje at skære lidt ned på sukkeret, hvis jeg koger jordbærmarmelade næste gang, da jeg godt kan lide, at den er lidt mere syrlig. Dog vil jeg nok ikke skære helt ned til halv mængde, men ikke putte mere end 3/4 sukker i i forhold til mængden af bær. Denne marmelade er temmelig sød, så jeg vil anbefale, at man putter mindre sukker i, end der er angivet ovenfor. Med mindre man er en rigtig sukkergris ;)

Den færdige marmelade. Bemærk de lækre stykker af jordbær :)


Jeg har været på sygehuset og få taget blodprøver i dag. I dag har jeg ikke taget medicin (på nær den for min epilepsi) i en uge, så jeg håber virkelig, at man kan se bare en lille fremgang i levertallene, når jeg får svar om knap halvanden uges tid. Jeg kan med glæde sige, at jeg endnu ikke har mærket nogen særlig negativ effekt af at være af mavesyremedicinen. Jeg håber, det fortsætter sådan. Det er virkelig en glædelig overraskelse for mig, for jeg havde været så frygteligt bange for at få et tilbagefald. Men det er endnu ikke sket, så det er superdejligt :) Nu kan jeg bare sidde og vente på svar på prøverne og krydse fingre.

Noget af det værste ved at skulle være af al medicin er, at jeg ikke engang kan tage et par panodil for mine smerter i nakken eller hovedpine. Eller jeg har ikke direkte fået forbud mod dem, men jo mindre jeg tager desto bedre. Og panodiler bliver opsat i leveren (hvorfor det også er, at man med en stor overdosis kan udvikle leversvigt), så jeg vil helst lade være med at tage dem.
Det er dog ikke sjovt, for jeg har en del smerter for tiden. De er blevet forstærket af en tur til frisøren i går, da min nakke altid er smadret efter en tur ved vasken der. Det trigger mine piskesmældssmerter og breder sig til hovedet, så jeg går med en konstant hovedpine. Det er træls, men jeg vil helst give min lever så gode muligheder for bedring som overhovedet muligt.


Det er skrækkelig varmt i dag, lidt for varmt for min smag. Og jeg kan ikke rigtigt have håret oppe og sidde, når jeg har smerter i nakken. Men jeg udnytter varmen til at få vasket et par maskiner tøj. Har lige været ude med den sidste. Vi skal grille i aften, så det er dejligt, at det ikke lige bliver regnvejr. Der kommer højst en smule senere på aftenen.
Kattene holder også siesta. Ozzy har lige været inde og ligge på sofaryggen, men gik med mig i haven, da jeg skulle have vasketøjet ud. Putte er stadig herinde. Han har ligget på den øverste platform på det store kradsetræ i stuen og hvilet et stykke tid nu. Jeg har tændt for blæseren, så den blæser op på ham, for at han kan køle lidt ned. Det ser han ud til at nyde. Han ligger helt besvimet deroppe, den arme kat. Det er hårdt at være langpelset i varmen (det kan jeg også bekræfte :s).




I dag kunne min mor være blevet 54 år. Jeg synes altid, det er hårdt med de her mindedage. Og specielt på en fødselsdag ville man jo gerne glæde sin mor og forkæle hende, som hun havde fortjent, så det er trist, at man sidder her uden hende. Hun døde knap en måned før sin 46 års fødselsdag. Havde vi været i nærheden, ville vi have været forbi hendes grav med en blomst. Det ville jeg rigtig gerne have været. Men det er for langt med en sviptur fra Vestsjælland til As vig. Især når jeg går med de her smerter og ikke kan tage noget for det. Så jeg må sidde og ærgre mig over endnu engang ikke at kunne komme forbi med blomster :( 
Sidst vi skulle have været det, blev turen til Jylland aflyst pga. tabet af Mille og de dumme blodprøver. Så havde vi slet ikke lyst til at skulle afsted. Hvornår vi kommer til Jylland, ligger ikke fast endnu. Det kommer meget an på, hvordan jeg har det, hvornår Christian får ferie og hvordan det passer med min far og Marianne, for vi skal nok være sammen med dem, når vi skal derover. 


Nu er det heldigvis ved at weekend, og Christian er på vej hjem fra arbejde. Jeg synes, det har været en frygtelig lang uge, så jeg glæder mig til, at vi kan have de her fridage sammen. Og det bliver dejligt at grille i aften.
Jeg vil slutte her, så jeg kan få hældt lidt væske indenbords. Man må huske at drikke noget, når det er så varmt. Kattene har også en ekstra vandskål ude i haven, så de har det i nærheden, hvis de får lyst til at drikke noget. God weekend til jer alle :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar