mandag den 2. juli 2012

Jordbærtærte - en sommerklassiker

Denne weekend har vi både fået ordnet noget praktisk herhjemme og holdt en "fridag" og hygget os. I lørdags slog Christian græs, så haven er pæn igen, og jeg klippede hækken langs hegnet. Vi er dog langt fra færdige med at klippe hæk, da vi stadig mangler det mere hårde arbejde med at klippe toppen af hækken (det er noget besværligt pga. katteindhegningen) og hækken rundt om resten af grunden. Men der er trods alt ikke hegn.

Søndag tog vi på en lille tur til Havnsø, hvor vi spillede minigolf og spiste en is (min første i ½ år. Min mave var heller ikke overdrevet glad for det, men er vist kun almindeligt træls i dag). Da det er et par uger siden, vi sidst var sammen med Christians forældre inviterede vi dem op til en kop kaffe og kage i går aftes. I den anledning havde jeg bagt den her jordbærtærte, der bare er alt, alt for lækker! Den smager virkelig vidunderligt. Opskriften er originalt fundet på Alletiders kogebog, men eftersom jeg lidt har en aversion mod det der pulvercreme (fred med at andre bruger det, men det er ikke noget for mig), laver jeg altid min egen (efter en opskrift fra Frk. Jensens Kogebog). Det tager ikke længe at koge sammen, og det smager noget bedre. 
I må virkelig prøve den her tærte, den er fantastisk!




Jordbærtærte

Mørdej:
150 g hvedemel
100 g margarine (eller smør)
50 g sukker
½ æg (gem resten til fyldet)

Fyld:
100 g margarine (eller smør)
100 g sukker
100 g marcipan
½ æg

Creme:
2 æg
2spsk sukker
3 tsk maizenamel (majsmel)
2½ dl mælk
2 store tsk vanillesukker
Derudover ¼ l piskefløde

Pynt:
100 g smeltet, mørk chokolade af god kvalitet
500 g friske jordbær

Ælt ingredienserne til mørdejen sammen og stil den tildækket i køleskabet i 1 times tid. Jeg sparede mange kræfter på at lave mørdejen og fyldet ved at bruge køkkenmaskinen. Den er virkelig en lifesaver, når man ikke har ret mange kræfter.

Cremen:
Rør æg og sukker sammen i en kold gryde. Rør maizenamelet i og rør, til det er så klumpfrit som muligt. Rør mælk og vanillesukker i. Lad det hele koge op under kraftig omrøring, til cremen er kogt tyk. Lad den stå og køle af og rør af og til i den, før du sætter den i køleskabet.

Rør alle ingredienserne til fyldet sammen. Skær evt. marcipan og margarine i mindre stykker, før du ælter det sammen eller bruger en håndmikser eller røremaskine, så det blandes nemmere.

Smør en springform godt med margarine eller smør. Hæld lidt mel i formen og fordel det hele vejen rundt og på kanterne, hvor du har smurt med margarinen. Bank til sidst på formen let med åbningen nedad over håndvask eller skraldespand, så det overflødige mel kommer ud.
Klem tærtedejen ned i formen, så det fylder bunden og en 4-5 cm op ad siden. Hvis dejen gerne vil smuldre og er umulig at arbejde med, kan du ælte den lidt med hænderne først. Varmen får den til at hænge bedre sammen.

Fordel fyldet på bunden af tærten og bag den midt i ovnen ca. 20 minutter ved 200 grader, til kanterne er gyldne og mazarinmassen har fået lidt farve også. 
Kør forsigtigt en kniv langs kanterne af formen og fjern ringen. Lad tærten stå og køle helt ned. Når den er kølet af, smelter du chokoladen (jeg brugte en chokoladesmelter, men ellers kan det gøres over vandbad) og fordeler den over tærtebunden. Lad være med at putte for tykt et lag på, da det gør det svært at skære igennem, når du skærer tærten senere. Lad chokoladen stivne. Du kan evt. smide den i køleskabet, hvis det skal gå lidt hurtigt.

Pisk fløden helt stiv (uden den bliver til smør ;)). Vend den i den kolde creme lidt ad gangen. Smag til! Jeg bruger aldrig hele fløden, da jeg godt kan lide, at man kan smage cremen godt i den her flødecreme. Så du må se, hvor meget du synes, der skal i din kagecreme.

Fordel flødecremen på bunden og læg vaskede, halverede friske jordbær ovenpå. Spis den med det samme eller opbevar den tildækket i køleskabet, til den skal spises. Den kan holde et par dage i køleskabet.

Den færdigbagte, afkølede tærtebund smøres med smeltet, mørk chokolade

De vaskede, friske jordbær halveres og fordeles på tærten i flødecremen.

Den færdige tærte. Namnam!


Det var rart lige at se Christians forældre igen i går, og der blev også spist en stor del af kagen. Jeg luskede mig også til at smage et lille stykke, og den kage er virkelig lækker. Forhåbentlig straffer min mave mig ikke alt for slemt i dag.

Det var også dejligt at komme lidt hjemmefra og sommerferiehygge - selvom det ikke er sommerferie for Christian endnu. Har følt mig lidt rastløs de sidste dage og haft hjemve efter Jylland. Efter de gode oplevelser, som jeg har haft i Jylland som barn og ung, og jeg savner at kunne køre en tur til Himmelbjerget og gå en tur, eller campere ved Bamsebo med gåture til Busbjerg, grillhygge og spil om aftenen. Eller at tage en tur i Djurs Sommerland. Men der er lang vej herfra, og det er ikke lige sådan noget, man lige finder på at gøre spontant en lørdag eftermiddag kl 15, når man bor på Sjælland. 

Der er sikker tilsvarende dejlige steder her på Sjælland, men dem kender vi så bare ikke. Måske finder vi dem med tiden. Ellers kører vi næsten altid ind mod København, når der skal ske noget. Men i går var vi så i Havnsø. Det var meget hyggeligt, og isen var supergod. Så det er helt sikkert noget, vi kommer til at gentage :) Det var meningen, vi ville have gjort det sidste år, men vi nåede det bare ikke. Nu har vi i hvert fald nået det én gang i år, og det var en fin debut. Forhåbentlig er minigolfbanen ikke så oversvømmet, næste gang vi kommer derop. Der var et kæmpe regnskyl i går morges, så der var noget soppet ved banerne og enkelte stod også under vand. Men vi fik da spillet :)

2 kommentarer:

  1. Hvor mange diameter er springformen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er 25 cm indvendigt, så du kan sagtens bruge en, der er 24-26 cm i diameter sådan generelt 😊

      Slet