lørdag den 7. juli 2012

Grillspyd med marineret kylling

I går stod menuen på nogle grillspyd med marineret kylling og nogle forskellige grøntsager. Jeg havde noget af en off-dag i går, så vi endte med bare at lave det i ovnen, hvilket fungerer helt fint. Jeg lavede selv marinaden, og det blev en slags barbequemarinade, dog med en noget kraftigere hvidløgssmag, hvilket passede rigtig godt til kødet. Som tilbehør fik vi bagte kartofler med kryddersmør og kogte majskolber. Det smagte rigtigt dejligt det hele :)



Grillspyd med marineret kylling (2 personer)

2 kyllingebryster
1 dl ketchup (jeg brugte Heinz)
1 fed hvidløg, presset
1-2 spsk brun farin efter smag
Salt (jeg brugte ca. 1 tsk)
Paprika (jeg brugte knap 1 tsk edelsüsspaprika)
Løgpulver (løgpulver og hvidløgspulver har jeg fundet i Tiger, men det kan sikkert købes mange steder)
Hvidløgspulver
Chilipulver (jeg bruger en fra Santa Maria)

Derudover:
Grillspyd af træ
1 stort rødløg i både
Små cherrytomater
1 stor rød peberfrugt
En håndfuld champignons

2 mindre bagekartofler pr. person eller 1 meget stor

2 majskolber
Smør
Salt

Skær kyllingen ud i mindre, mundrette stykker.

Rør ketchup sammen med farin og presset hvidløg. Smag til med krydderierne. Jeg ville gerne give marinaden lidt ekstra smag, så jeg tilsatte lidt løg- og hvidløgspulver, da jeg ikke syntes, smagen fra det pressede hvidløg var så gennemtrængende.
Inden jeg puttede chilipulveret i, tog jeg halvdelen af marinaden fra, så der ikke kom chili i marinaden til min kylling, da jeg ikke kan tåle det. Vil tro, at der røg ½-1 tsk chilipulver i resten af marinaden, som efterfølgende blev hældt ned til Christians kyllingestykker.

Put kylling og marinade i en frysepose og vend det hele godt rundt. Slå en knude på og lad kyllingen hvile i marinaden i køleskabet, til den skal grilles (eller ovnsteges), helst et par timer. Min blev marineret ca. 24 timer, før de skulle i ovnen.

Læg trægrillspydene i vand i ½ time, før de tages i brug. Skær løg ud i bådeog peberfrugter i ca. 2x3 cm stykker. Rens champignonerne.
Sæt løg, champignon, tomater og peberfrugt skiftevis på kødet på spydene. Lad enderne være frie.

Læg spydene på tværs over et ovnfast fad, så de ikke skal ligge i saften fra kødet, når de steger. Lag evt. bagepapir i bunden, så saften ikke brænder på og bliver svær at få af igen. Steg dem midt i ovnen ved 220 grader i ca. 35 minutter.

Imens laver du kartoflerne og koger majsene. Vask kartoflerne grundigt. Prik dem med en gaffel og læg dem på en tallerken, der kan gå i mikroovnen (ingen metalbelægninger). Læg et stykke køkkenrulle over og bag dem ved højeste effekt i ca. 20 minutter. Tjek evt. undervejs, om de er færdig med en kniv. Jeg laver oftest bagekartofler i mikroovnen, fordi det virkelig ingen tid tager. Og jævnligt skal man jo ikke have den almindelige ovn i gang ud over til de kartofler, så man sparer nok også lidt strøm ved det. Det er total win-win :)

Pil blade af majsene og læg dem i en gryde, der passer i størrelsen. Hæld vand over, så det lige dækker og tilsæt salt til vandet. Når vandet koger, skal de koge i 15 minutter. Server med koldt smør og lidt fint salt til drys.

Det smagte som sagt rigtig dejligt, og det er ikke sidste gang, jeg laver det på den her måde. Kyllingen blev smagfuld og slet ikke tør, bare rigtig lækker, og grøntsagerne giver god smag til maden sådan helt generelt. Jeg vil overveje at marinere champignonerne i noget soya næste gang, tror jeg. De kunne godt bruge lidt mere smag.

Spydene laves og lægges på tværs på et ovnfast fad.

Aftenens tallerken.


I dag er det Puttes fødselsdag. Han bliver 8 år. Det er utroligt, at han allerede er så gammel. Jeg synes stadig, han er min lille killing, selvom han er en kæmpekat. Vi var ude i en lokal dyrehandel for at købe lidt legetøj til ham i dagens anledning, men han er særligt glad for nogle små poser, jeg syr til kattene, fyldt med tørret katnip. Så jeg har været i gang med at sy sådan en til ham, hvor den kun er fyldt helt op af katnip. Den er allerede afprøvet og blevet gnedet i ansigtet og savlet på, men han leger mest om aftenen, når vi er gået i seng, så nu må vi se, om han kommer slæbende med den senere :) Her er han fra for lidt siden med posen:



Christian er i gang med at klippe hæk. Det er et kæmpe arbejde. Og rigtig hårdt for ham, så han er nok godt smadret i aften. Jeg skal inden så længe i gang med at lave en salat med vandmelon, som vi skal have til vores græske bøffer i aften. Det bliver spændende at prøve :)

4 kommentarer:

  1. du har da helt vildt mange opskrifter:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er efterhånden blevet til en halvstor samling :)

      Slet
  2. taaaaaaaaaaaaaak:) snuppede lige en enkelt

    SvarSlet