onsdag den 27. juni 2012

Helstegt hvidløgskylling med sprød salat

I dag har jeg afprøvet noget, jeg har gået og pønset på noget tid; mange putter friske krydderurter eller andet ind under skindet på en kylling, før de smider den på grillen eller i ovnen, og det lyder ret lækkert, synes jeg.

Jeg valgte i dag at lave en hvidløgssmør, som jeg fordelte under skindet på min kylling, hvilket gjorde, at den havde en mild smag af hvidløg og samtidig var dejligt saftig. Det er helt sikkert noget, jeg skal prøve igen.




Helstegt hvidløgskylling med sprød salat og krydrede kartoffelbåde

1 kylling (min var 1200 g)
50-75 g blød smør
2-3 store fed hvidløg

4-6 store kartofler
Olie (jeg brugte rapsolie)
Pommes frites krydderi (jeg brugte en fra Santa Maria)

Et par blade frisk salat (jeg brugte iceberg, da det er det, vi havde i køleskabet)
Gulerødder
Rød peberfrugt
Agurk
Slikærter
Galiamelon
Ristede, saltede pistacienødder (kan fås i de fleste supermarkeder)

Salaten:
Vask salaten og pluk den i mindre stykker. Skræl gulerødder og skær dem i skiver. Skær vasket peberfrugt og agurk i stave eller tern. Skær et par skiver melon og løsn kødet fra skrællen. Skær den i tern.

Put en mængde frosne slikærter i en varmefast skål og overhæld med kogende vand. Lad det stå i en 3-4 minutter. Hæld vandet fra og overhæld med koldt vand. Lad det stå lidt og hæld så vandet fra igen. Bland ærterne med resten af ingredienserne i en skål.
Pil til sidst skallerne af de ristede pistacienødder og drys dem over salaten.

Kyllingen:
Rør smørret sammen med de pressede fed hvidløg. Rens kyllingen for evt. indvolde og skyl den. Dup den tør med et stykke køkkenrulle.

Oppe ved halsen kan du via det løse halsskind komme ind under skindet på kyllingen og løsne det forsigtigt fra kødet. Når du har løst det hele vejen rundt på kyllingen, fordeler du smørret under skindet. Hvis der er noget tilovers, kan du smøre det ind i kyllingen.

Fæstn halsskindet godt evt. med et par kødnåle eller brug kødsnor, så du holder godt på det gode hvidløgssmør under stegningen. Luk ligeledes for måsen på den, så det ikke ryger ud den vej heller. Drys kyllingen udenpå med salt.
Læg kyllingen på en rist over en bradepande, så fedtet kan løbe fra under stegningen. Hæld lidt vand i bunden, så fedtet ikke brænder fast. Steg kyllingen i ovnen ved 180 grader ca. 1 time og 20 minutter, til kernetemperaturen er mindst 75 grader (test med et stegetermometer i bryst og underlår).

Lad kyllingen hvile lidt, før du parterer den.

Kartoflerne:
Skrub kartoflerne rene og skær dem i både. Læg dem på en bageplade med bagepapir og pensl med olie. Drys med salt og pommes frites krydderi. Stil ovnen på varmluft og skru ned til ca. 165 grader, så kartofler og kylling kan stå inde sammen. Stil kartoflerne i den nederste del af ovnen under kyllingen. Hold lidt øje med dem undervejs. Mine var færdige lidt før kyllingen.

Kyllingen, efter den kom ud af ovnen, flot og gylden.
Vores sprøde salat. Uhm, den var god!
Aftenens tallerken :)


I morgen står det på en omgang mad på grillen.  Vi købte for nyligt et stykke nakkesteg, der blev skåret ud til koteletter, og sådan et par vil jeg marinere i aften og så smide dem på grillen i morgen sammen med et par pølser og nogle kartoffelpakker. Og så skal vi have resten af salaten fra i dag til. Jeg vender tilbage med opskrift på i hvert fald kartoffelpakkerne en af de næste dage :)

Jeg havde som bekendt besøg i weekenden. Det var rigtig dejligt. Vi hyggede os rigtigt meget, synes jeg. Vi var en tur til sankt hans-bål nede ved vandet, fik taget en del billeder og søndag var vi i Holbæk og bowle. Jeg bor jo ret langt væk fra mine venner, efter jeg er flyttet til Sjælland igen, så vi ses ikke så tit. Også fordi det svinger så meget med mit helbred, så der skal noget planlægning til for at få det hele til at hænge sammen. Men det er dejligt, når vi så endelig ses :)

Nu vil jeg pleje min arm lidt og prøve at holde den væk fra kroppen og sofaen igen. Jeg er verdensmester i at komme til skade, og i dag lykkedes det mig at brænde mig på ovnen på bagsiden af overarmen lige over albuen. Det gør monsterondt, især når armen rører ved noget, og det er jo svært at holde den ud fra kroppen hele tiden. Så den skal lige have endnu et lag aloe vera, hvilket køler den ned, i hvert fald for en stund. Av av.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar