lørdag den 28. april 2012

Grillspyd med marineret svinemørbrad

For nylig, da vi var en tur i Superbest, faldt vi over nogle træspyd, som røg i kurven. Christian mente, at han kunne bruge nogle af dem som blomsterpinde til sine solsikker, og jeg tænkte, at jeg snart ville få afprøvet en idé om at lave grillspyd med marineret mørbrad. Det har jeg så prøvet i aften, og det er absolut ikke sidste gang! Det smagte simpelthen bare så godt. Og de ting, jeg fik sat på spydene, passede rigtig godt sammen i smag efter bagning, da de alle havde en mild og krydret sød smag.

Tilbehøret i aften var surdejsflute, jeg bagte for nogle dage siden, som jeg bare kunne tage op af fryseren og lige lune i aften, en standardsalat (rå gulerod, rød peber og agurk) og så lidt dyppelse. Jeg fik rester af bearnaisen fra i går (K-salat), og Christian fik resten af tzazikien, jeg lavede i går.
Jeg lavede bare spydene i ovnen i dag, men de vil sikkert blive fine på grillen også. Jeg var så heldig, at spydene var lidt længere end bredden på en af vores bradepander, så de kunne ligge på kanten og lade saften fra kødet dryppe fra, så grøntsagerne ikke blev kogt i den.

Jeg lavede et par kødboller ud af farsen til de græske bøffer i går, som også røg på spyd. Skal jeg lave det igen, vil jeg overveje at sætte dem på spydene rå i stedet for at forstege dem, da de blev lidt hårde i konsistensen af at have været forstegt. Men det smagte stadig godt, sagde Christian, og det er jo det vigtigste. Men næste gang bliver det så uden forstegning.


Grillspyd med marineret mørbrad (2 personer)

1 svinemørbrad
1 glas barbecuemarinade (jeg bruger en fra Rema1000, deres eget mærke)

1 stor rød peberfrugt
Cherrytomater (jeg brugte ca. ½ stor bakke cherrytomater på stilk)
Rødløg (tror, jeg brugte 3 store)

Trægrillspyd

Afpuds mørbraden og skær den i mindre stykker (mine var ca. 3x3 cm.). Put den i en frysepose og hæld marinade ved, så kødet er godt dækket, når du vender det lidt rundt i posen. Lad kødet trække i marinaden i 4-5 timer i køleskabet

Læg træspydene i vand i ½ time.

Rens peberfrugten og skær den i mindre stykker (tror, mine var ca 2x3 cm.). Skyl tomaterne. Pil løgene og skær dem i både.

Tag et spyd og sæt grøntsagerne og kødet på skiftevis. Løgbådene skal du dele lidt op, så der kun er en 3, højst 4 lag af løget, ellers bliver det ikke bagt nok i ovnen.

Læg spydene på kanten af en smal bradepande eller ovnfast fad, gerne med bagepapir i bunden, så du undgår, at saft og marinade brænder på i bunden, når det er i ovnen.

Bag spydene i ca. ½ time ved 220 grader. Server straks med salat og godt brød.


Spydene gøres klar til at komme i ovnen.

De færdige spyd efter en tur i ovnen.

Min tallerken i aften. Superlækkert!


Det har været en stille og rolig dag i dag. Vi har ikke lavet det store, og det trængte vi vist til. Jeg gjorde i hvert fald. Vejret har heller ikke været til så meget andet.
Christian har dog fået lavet lidt, da han har fået rengjort lidt i akvariet og ordnet kattenes bakke, men ellers har vi bare slappet af og spillet lidt. Jeg har også fået pakket hans gaver ind, så nu er de helt klar til at blive givet (om 12 dage *suk*). Mangler bare lige den sidste, som jeg forhåbentlig modtager i næste uge. Men så skulle der også snart være styr på gavedelen af hans fødselsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar