torsdag den 5. april 2012

Greatest hits: Amerikanske pandekager!

Christian har ferie lige nu, så vi har været lidt ude af huset. Derfor har jeg heller ikke fået lavet så meget nyt at vise herinde. Så jeg har fisket endnu en fantastisk klassiker frem fra gemmerne, da jeg kom i tanke om, at jeg aldrig fik smidt opskriften på de amerikanske pandekager herinde, da det var pandekagedag, hvor en opskrift på sådan en fætter ville have været passende.

Opskriften giver nogle tykke små basser, der nemt glider ned. Spurgte Christian, hvordan han ville karakterisere dem: luftige, tunge osv. Han svarede, at han ikke lige vidste, hvad han skulle sige til det, da han jo mere eller mindre altid ender med at spise 6 ad gangen, og så er de altså lidt tunge ;) De plejer at blive spist med sirup på, men andet går fint til også. Alt det klassiske tilbehør til almindelige pandekager kan bruges her :)


Amerikanske pandekager (ca. 16 stk)

2½ dl mælk
150 g hvedemel
1 æg
1 spsk sukker
1 knivspids groft salt
1 tsk bagepulver
25 g smeltet smør (eller margarine)

Rør mælk og mel til en klumpfri blanding. Rør æg, sukker, salt og bagepulver i. Smelt smørret og rør det i dejen.

Varm en pande op til middelvarme. Hæld dejen på på midten af panden i en tynd stråle uden at dreje panden. Dejen vil selv fordele sig. Stop med at hælde, lige før pandekagen har den størrelse, du ønsker. Jeg plejer at lave dem 12-15 cm i diameter, tror jeg. Hvis man laver dem større, vil der naturligvis blive færre pandekager end angivet i mængden ovenfor.

Hvis din pande er sliplet og ting normalt ikke gror fast på den, så steg dem uden fedtstof. Det giver det pæneste resultat, synes jeg. Så bliver de helt brune og Rasmus Klump-agtige. Hvis ikke så steg dem i en smule margarine eller smør.

Når du begynder at kunne se luftbobler på pandekagen, er det tid til at vende den om. Bag den også på den anden side. Efter bagningen kan de lægges i en stak, som holdes varme under sølvpapir.
Pandekagerne kan varmes hurtigt på en lun pande igen, hvis man har haft dem opbevaret i køleskabet i øvrigt :)

Spis med dit favorittilbehør! F.eks. siruppen, frisk frugt, nutella, marmelade, sukker eller is.


En stabel pandekager :)


Så skal der hapses!



Christian har som sagt ferie nu. Han holdt kun én uges ferie sidste sommer for at vi kunne komme til London her i foråret, så han havde en del feriedage tilbage. Det kommer vi jo som bekendt ikke, men jeg nyder nu at have lidt ekstra tid sammen med ham.

I forgårs var vi i Roskilde og shoppe. Christian fik købt nye bukser, og jeg fik købt påskeæg til dem, der skulle have. I går var der lang åbningstid her i byen, så var var på rov efter billigt kød i Kvickly (udvalget var dog ikke så spændende) og så en tur nede i byen bagefter.

Det har været noget hektisk, så vi har begge været meget trætte efterfølgende. Jeg er stadig langt fra oppe på normal funktionsniveau (der jo også er noget lavere end de flestes) angående energien, så jeg brænder desværre hurtigt sammen. Derfor skulle vi ikke lave det store i dag. Der er dog blevet lavet lidt, da jeg skulle i gang med forberedelserne til vores "påskefrokost" i morgen.

Det er totalt misvisende at kalde det en påskefrokost. For det første er det ikke en frokost, men bare ekstra lækker aftensmad, og for det andet er det langt fra påskemad. Det er raclette. Konceptet, hvor man har en stegeplade og nogle små spader at lave mad på direkte ved bordet. Sådan et apparat ejer jeg nemlig. Men hvor var det nu, den var? I en af det mange kasser, jeg ikke har pakket ud endnu, så jeg har været på jagt efter den i dag og har fået rengjort den. Og så har jeg gjort noget af maden til i morgen klar. Jeg har bagt
saltflutes, bare i en noget tyndere udgave, så det passer i spaderne. Der er kogt kartofler og dampet broccoli, og så har jeg lavet nogle krydderolier til at pensle brød, kød og grøntsager med.

Jeg ville gerne have, at der skulle være noget lidt særligt, når det nu er påske og ferie, men min mave kan ikke klare et påskebord med det sædvanlige indhold, så vi gør det sådan her. Og vi glæder os. Det er simpelthen bare sådan en lækker måde at få mad på. Og så kan jeg selv vælge ud mellem ting, jeg kan tåle at spise. Det bliver fantastisk!
Jeg vender tilbage i morgen eller lørdag med et par highlights fra vores raclettehygge :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar