onsdag den 28. marts 2012

Nemme, hjemmebagte pitabrød med köfte

I aften er vi vendt tilbage til en gammel klassiker: köfte. Det er en slags tyrkiske frikaldeller, hvis vi skal oversætte det noget, vi kender. De er lavet af hakket oksekød og med masser af krydderier og frisk persille. Det var i øvrigt også noget af det, jeg serverede for Christian, første gang jeg mødte ham :)

Jeg har i eftermiddag bagt nogle nemme pitabrød, som köfterne er blevet spist i i aften. Jeg fik kylling i mit pitabrød i stedet, da jeg jo ikke tåler noget, der er særligt krydret lige nu, men Christian så ud til at nyde köfterne i sit pitabrød. Pitabrødene er supernemme at lave. Der er virkelig minimal arbejdsindsats i dem, og de er supergode. Opskriften har jeg fra en rar kvinde, der hedder Pia, og jeg har elsket den fra første gang, jeg bagte dem!

Her er det færdige resultat  :) Nedenfor kommer opskrifterne på pitabrød og köfte.





Pitabrød (4 store eller 6 mindre)

25 g gær
2½ dl lunkent vand
½ tsk groft salt
Ca. 7 dl hvedemel

Rør gæren ud i vand og tilsæt saltet. Rør melet i lidt ad gangen. Hold 1/4 tilbage og ælt det i dejen, til du har en smidig dej, der ikke hænger fast i fingrene.

Lad dejen forhæve 1 time tildækket et lunt sted.

Tænd for ovnen på 250 grader. Slå luften ud af dejen og del den i 4-6 lige store stykker. Rul hvert stykke dej til en bolle og rul den til et flat, rundt brød, ca. ½ cm højt. Læg pitabrødene på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve tildækket i 10 minutter.

Bag brødene midt i ovnen i ca. 8 minutter, til de er pustet op som små balloner og let lysebrune ovenpå. Lad dem køle af på en rist med et viskestykke hen over sig, inden de bliver serveret. Så bliver de lidt blødere og er nemmere at håndtere, når de ikke er så varme.

Dejen røres sammen og stilles til forhævning.


Efter forhævningen deles dejen i 4-6 stykker, rulles til boller
og rulles ud til flade brød.


Brødene lægges til efterhævning på en bageplade.


De færdige pitabrød.




Köfte

500 g hakket oksekød
2 løg
2 fed hvidløg
1 æg
6 spsk rasp
1 tsk rosenpaprika
½ tsk spidskommen
1 potte frisk persille
Olie til stegning (smagløs, f.eks. raps)

Rør kødet med krydderierne, til det er sejt. Rør rasp og æg i.

Hak persillen og rør den i kødet.

Riv løget fint og pres hvidløgene, og rør det i.

Varm en pande op med rigelig olie (bunden skal være mere eller mindre dækket) og skru ned til middelvarme. Form farsen til små kødboller med en teske og steg dem i olien. Vend dem jævnligt, da det kan gå stærkt i olien, især i starten! Steg dem, til de er gennemstegte (der er de, når de ikke giver så meget efter, når man trykker på dem).


Farsen røres sammen.


De færdigstegte köfte.


Köfterne i de lune pitabrød.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar