tirsdag den 20. marts 2012

Lidt opskrifter fra i lørdags

I lørdags holdt jeg min fødselsdag, hvilket blev sådan ca. to måneder forsinket pga. mine maveproblemer. Det går bedre end i januar med maven, men det er stadig noget rigtig møg. Jeg havde bare ikke lyst til at vente længere med at holde den.

Det var rigtig rart at se folk igen. Maden blev vist rigtig god, men den tog ret lang tid at lave. Jeg havde bestemt, at det skulle være noget helt særligt, nu det var min 30 års fødselsdag, og det var det også, men jeg glæder mig til en helt almindelig fødselsdag, hvor jeg ikke skal hoppe og springe, når gæsterne er her, for jeg fik alt for lidt tid til at snakke med folk den aften.

Nu, hvor fødselsdagen er blevet holdt, kan jeg godt afsløre, hvad vi fik at spise og komme med et par opskrifter. Til hovedret fik vi culottesteg med bagte kartofler og pommes frites (jeg fik selv lidt kartoffelbåde, da jeg helst ikke skal spise for mange pommes frites af hensyn til maven), favoritsovs, salatbar og hjemmebagt brød, der var hhv. surdejsflutes og saltflutes. Til dem og kartoflerne havde jeg rørt en hvidløgssmør.

Desserten var hjemmelavet vanilleis på en bund af dulche de leche (en karamelagtig sovs lavet på kondenseret mælk) med brownie og jordbær til. I det her indlæg vil jeg komme med opskriften på desserten :) Sådan endte den med at se ud:




Dulche de leche

1 dåse kondenseret mælk (f.eks. Nestlé)
En stor gryde
Rigelig vand

Pil mærket af dåsen og læg den i en rigelig stor gryde. Dæk den helt med vand. Det er vigtigt, at dåsen under tilberedningen altid er dækket af vand, da den ellers kan eksplodere! Så hold øje og tilsæt mere vand undervejs.

Kog dåsen i ca. tre timer. Så har man en karamel, der har konsistens som nutella. Tag dåsen op af vanden og lad den køle af, før låget åbnes. Hæld karamellem på et glas eller en plastboks og opbevar det i køleskabet. Det kan holde sig et par uger der. Den bliver lidt stivere af at komme i køleskabet, så tag den ud i lidt god tid, hvis den skal være mere flydende.

Smagen er ikke den samme som flødekaramel, men den har en kraftig, karamelagtig smag, og fungerer godt med is. Nogle bruger det også på brødet i stedet for nutella f.eks.









Vanilleis (giver lidt mere end ½ liter)

4 past. æggeblommer
70 g sukker
1 stang vanille
2 dl mælk
2½ dl piskefløde

Rør æggeblommerne med sukkeret, til det er skummende og lyst. Flæk vanillestangen, skrab omhyggeligt kornene ud og put dem i æggemassen. Pisk igen til det er helt lyst.

Pisk mælken i. Pisk fløden til en let, ikke for stiv flødeskum og rør det i.

Hæld ismassen på en ismaskine og lad den køre i 40-50 minutter, til den er indfrosset til en softiceagtig konsistens. Hæld det færdige resultat i en bøtte og stil det med det samme i fryseren.
Jeg plejer at lave det senest dagen før, det skal bruges, så det har tid til at fryse helt til en fast is. Den smager superskønt, synes jeg, og var også den, vi brugte i pandekagerne til nytår :)






Brownies

250 g margarine (eller smør)
150 g mørk chokolade
4 æg
250 g sukker
150 g hvedemel
3 spsk kakao

Brownien er bare min standardbrownie, dog uden hakket chokolade i, da jeg gerne ville have, den bare skulle være plain til den her dessert. Jeg har ikke taget billeder af den ud over billedet af desserten, så dem må I have til gode, til jeg laver min brownie igen med store chokoladestykker i :)
Brownien er fudgy og chokoladeagtig, og rigtig god. Jeg plejer som sagt at putte hakket chokolade i normalt, og hvis man er til det, kan man også putte hakkede valnødder i.

Smelt margarinen sammen med chokoladen under omrøring. Lad den stå og køle af, mens du rører resten af dejen sammen.

Rør æg og sukker godt sammen, til det er en lys, skummende masse. Bland mel og kakao og vend det forsigtigt i dejen, så æggesnapsen ikke "punkterer". Vend herefter forsigtigt chokoladeblandingen i og hæld dejen i en bradepande, ca. 20x30 cm eller deromkring.

Bag brownien midt i ovnen ved 175 grader. Jeg plejer at tjekke efter ca 25 minutter, hvis det er min lidt større bradepande, jeg bager den i. Ellers skal den have 30-35 minutter. Lad være med at bage den mere end højst nødvendigt, da den så nemt bliver tør i det. Tjek med en gaffel, om der hænger dej ved, når du stikker ind i den. Gør der ikke det, er den færdig.

Lad kagen køle ned. Skær den i firkanter og spis!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar