tirsdag den 13. marts 2012

It's alive!

Ja, haven altså :) Det har jeg fundet ud af i dag. Vejret er skønt. Lunt og solrigt og med lidt vind. Har haft døren stående på klem hele dagen, og eftersom det er så lunt og det lufter lidt, tænkte jeg, at jeg ville hænge vores vasketøj ud og tørre.
Da jeg var ude med det, opdagede jeg, at det pibler frem med krokus i mange farver i haven. Derfor bestemte jeg mig for at tage kameraet med ud, når jeg var færdig med tøjet. Jeg satte mig på græsplænen sammen med kattene for at se, om jeg kunne få noget interessant ud af blomsterne. Synes nogle gange, at det er svært at få en ordentlig - dvs. en interessant - vinkel på noget, der ellers ser flot ud. Men det hele handler også om baggrunden, blænden (hvor meget der er skarpt og hvor udtværet baggrunden er), og hvordan lyset falder på motivet.

Mens jeg lå og baksede på maven for at få en god vinkel, opdagede jeg, at der faktisk er begyndt at komme liv derude, ud over blomsterne. Der var små bier, der sværmede rundt og sugede nektar fra krokusserne. Jeg synes, insekter er noget af det mest interessante at fotografere. Der findes så utroligt mange forskellige, og det er sjovt at se dem helt tæt på, som man jo kan med et makroobjektiv. Ofte opholder de sig jo også i blomster, og de giver en god, ofte farverig baggrund for insektet, og jeg elsker billeder med en spændende baggrund.

Her er et af de billeder, jeg tog af bierne i dag. Der ligger flere på min fotoblog.




Jeg havde ellers ikke troet, jeg skulle lave så meget i dag. Kunne ikke falde i søvn i nat, så jeg har ikke sovet ret meget. Blev vækket af Putte kl 5, og tidligt på formiddagen begyndte en af vores naboer med sin motorsav, så der var det slut med at sove :( Så jeg har det ikke særlig godt i dag. Men jeg har da fået lavet lidt. Jeg er godt tilfreds med, at jeg har været ude med kameraet og har fået noget interessant med ind.
Men jeg er vist nødt til at vente med flere forberedelser til weekenden til i morgen.

Jeg kan godt være bekymret for, om det er larm, der skal fortsætte. Jeg har meget brug for mig søvn, da jeg ellers har det rigtig dårlig psykisk, og lige nu kan min krop bare slet ikke tåle stress, for når jeg bliver stresset, påvirker det min mavesyre, og det er i forvejen helt ad pommeren til.
Sidste år var der 1-2 måneder, hvor naboerne havde håndværkere fra kl 7 om morgenen hver eneste hverdag, og så var der naboens hund, som også holdt mig vågen med dens gøen, når den blev lukket ud i haven og fik lov til at stå og gø i timevis. Jeg hang fuldstændig i laser over ikke at få sovet ret meget i den periode. Jeg prøvede endda med ørerpropper, men det var ikke nok til at holde larmen ude. Så jeg håber, at der ikke skal være lige så meget larm i år. Jeg kunne i hvert fald godt ønske mig nogle lidt mere hensynsfulde naboer. Men de er vist ikke til at finde her i kvarteret...

I aften skal vi vist bare slappe af. Vi var på den helt store indkøbstur i går, og jeg lavede forberedelser til desserten i går aftes, så vi trænger til at slappe af. Der er heldigvis nogle dage endnu inden weekenden, så jeg behøver ikke stresse over at nå det hele. Ikke endnu i hvert fald. Christian er heldigvis en stor hjælp, så jeg er ikke så bekymret. Han er ikke det mindste arbejdssky, når det kommer til at lave ting herhjemme, så jeg ved, han vil lave det, han kan, så jeg er aflastet fra det. Det betyder bare så meget, når man ikke er superwoman altid :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar