fredag den 20. januar 2012

At blive 30 - og gulerodskage med cream cheese frosting

Det har været en hård uge, og ikke kun fordi jeg blev 30 ;) Jeg synes egentlig ikke, det var særligt skræmmende at skulle blive 30. Måske fordi jeg ikke føler, jeg er så bagud i livet, som jeg engang gjorde. For en 3-4 år siden var det noget helt andet. Folk omkring mig var lige pludselig så voksne, og de købte hus, bil og fik børn. Og var færdige med deres uddannelser og sad i jobs, de fleste var glade for. Jeg selv var dog i ret stor krise rent personligt, fordi jeg endegyldigt måtte indse, at kampen for at få et normalt liv med job og karriere var tabt. Og i øvrigt alt det, der følge med at have et job. Jeg følte nok, at livet stod stille for mig, mens alle andres gik videre og de "blev voksne".

I dag er livet noget anderledes. Der er sket så meget siden dengang. Jeg syntes, det var rigtig svært og hårdt at skulle sige farvel til arbejdslivet, men pensionen har været noget af det bedste, der er sket for mig. Den gør, at jeg har fået så meget mere livskvalitet, når jeg ikke længere er i en konstant tilstand af stress.
Og så har jeg jo mødt Christian. Vi har det rigtig godt sammen, og det betyder også rigtig meget for, hvordan jeg har det. Heldigvis var han jo lige så kattetosset som mig, så han syntes, det lød som en god ide med en katteindhegning af haven, hvilket var en af mine største drømme overhovedet. Og den fik vi jo realiseret for 1½ år siden nu. Vi er begge superglade for den, for det giver noget ro i sjælen og giver kattene en højere livskvalitet, når de kan komme ud.
Jeg føler ikke længere, at jeg halter bagud i livet. Jeg er blevet rigtig glad for livet som pensionist, selvom det ikke er noget, man bliver rig af. Men vi mangler ikke noget, og bor i Christians dejlige hus, som vi har flere fremtidige projekter med. Men vi tager det lidt ad gangen :)

Men det har været en hård uges tid. Ikke pga. fødselsdagen, men pga helbredet. Min mave valgte lige netop på min fødselsdag at give mig de første problemer med mavesyre, jeg har haft rigtigt længe. Så jeg havde det rigtig skidt hele den dag. Vi skulle have været ude at spise, men det kom vi ikke. Jeg måtte leve af havregryn med rosiner og mælk hele dagen :( Det var en ret kedelig aftensmad på min 30års fødselsdag.
Jeg får ellers medicin mod det, men det har ikke kunnet kontrollere det. Jeg har haft det skidt hele ugen. I dag er jeg steget i dosis, og så håber jeg, at det kan gøre en forskel. Har levet af havregryn og brød de sidste dage. Det er ret kedelig kost i længden. Jeg håber, at der snart kommer styr på det. Jeg skal jo snart ind og have fjernet stenten i galdevejene, og så har jeg ikke lyst til at have en i forvejen dum mave.

Nu til noget helt andet :) Jeg var så heldig at få et råkostjern til køkkenmaskinen i fødselsdagsgave fra Christian, og jeg har endnu kun prøvet at bage brød på KA'en (Kitchenaid'en), så jeg fik en skør ide i går om, at jeg ville prøve at bage en gulerodskage, fordi der jo skal revede gulerødder i. Så kunne Christian få den med på arbejde i dag. Det blev dog til en helaftensforestilling, fordi vi havde springformene i ovnen en ad gangen og bage, og der også skulle cream cheese frosting på, inden den skulle på køl. Men hans kollegaer var vist ret begejstrede for den, så det var jo dejligt. Vi var også lige forbi hans forældre i aften og sætte et stort stykke af.

Det er en af mine absolutte favoritkager. Og den dufter helt vidunderligt, når man har den i ovnen. Gulerødderne holder den fugtig og svampet, og giver den sødme. Opskriften er Birthes (newyorkerbyheart), som jeg har justeret en lille smule på.
Jeg har ikke nogen egentlig mængdeangivelse på, hvor meget flormelis og vanillesukker, der skal i glasuren/frostingen, for det er forskelligt, hvordan man ønsker den. Jeg kan godt lide, den er syrlig i det, så jeg putter ikke vildt meget i. Så prøv jer frem med lidt ad gangen. Opskriften her giver en stor kage (i springform). Ønsker man at lave kagen som muffins i stedet, kan det sagtens lade sig gøre. Halver opskriften, så har du til 12 muffins. Frostingen passer til den store kage. Hvis man vil have et tykkere lag på eller sprøjte det ud i facon, skal man nok lave en lidt større portion. Laver man muffins, skal man naturligvis heller ikke bage dem så længe. Stik en gaffel eller kødnål i og tjek, om der hænger dej ved. Vil tro, de skal have et sted mellem 20 og 30 minutter alt efter ovnen.
Men her kommer den egentlige opskrift på den store kage :)


Gulerodskage med cream cheese frosting

325 g sukker
3 dl olie (brug smagløs olie som raps-, solsikke- eller vindruekerneolie)
4 æg
300 g mel
1 spsk kanel
1 tsk fint salt
2 tsk natron
350 g groft revne gulerødder

Frosting:
200 g flødeost naturel (jeg bruger en fra Lidl, der hedder Pic-frisch classic, og den er lige så god som Philadelphia, synes jeg. Det skal ikke være en slanke-udgave)
80 g blødt smør (rigtig smør som Lurpak eller lignende)
Vanillesukker
Flormelis

Pisk olie og sukker, til det skummer. Pisk æggene i et ad gangen.
Bland mel, kanel, salt og natron og sigt det i dejen. Vend det forsigtigt i. Vend derefter gulerødderne i.
Fyld dejen i en springform foret med bagepapir eller en silikonespringform og bag den midt i ovnen ved 175 grader i ca. 60 minutter. Tjek, at den er gennembagt i midten, før du tager den ud. Lad kagen køle helt af.

Pisk flødeosten og det bløde smør godt sammen, til det er ensartet. Rør vanillesukker og flormelis i lidt ad gangen. Smag på frostingen! Hvis du synes, den er for syrlig, så tilsæt lidt mere flormelis. Smør det til sidst over den kolde kage.
Opbevar kagen i køleskabet. Frostingen bliver noget blødere af at stå fremme, og holder sig også bedst i køleskabet, og kagen smager bedst, når frostingen er kold, synes jeg.

Her er et billede af gårsdagens kage :)




Og her et billede af kagen som muffins. Det bliver altså også rigtig godt, synes jeg. Jeg har pyntet de her med rigelig frosting, for det ser jo fint ud. Hvor meget man kan lide oven på sin muffin, er en smagssag. Jeg synes i hvert fald, at der var nok på de her ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar